Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu

Moskou

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Esther

01 Mei 2015 | Rusland, Moskou

28-04-2015
Jaa!! Vandaag is het dan DE dag waar we zo lang naar uitgekeken hebben. Maanden, weken en dagen naar afgeteld hebben. Vandaag is het dan zo ver.
Thuis nog gezellig (met zondagsgezicht, speciaal voor vaders) met de hele family ontbeten. Nog heerlijk genoten van een schone, goede en warme douche. Je weet tenslotte nooit wat je daar aan gaat treffen. Dan de laatste spullen inpakken, nog even gauw langs apotheek en albert heyn en op naar schiphol!! Michelle was daar al en had haar afscheidsceremonie al gehad.
Ingechecked waren we al en hoefden dus alleen onze koffers af te gooien. Toen kon ook mijn afscheidsceremonie beginnen. Na een grapje en wat foto's lopen we het hekje door. "Fijne reis en pas goed op elkaar!" Op naar de paspoort controle. Ja nu gaat het toch echt een beetje beginnen. :)

De vlucht ging vlekkeloos en na zo'n 2 uur en 45 minuten zijn we geland in Moskou. Daar duurde de paspoort controle iet wat langer en na wat overleg en een telefoontje kreeg ook uiteindelijk Michelle haar stempels en mochten we door. Daar zijn we dan, Rusland, Moskou!

Wat een drukte op de weg. Met name de 'ringweg'. Onze chauffeur vertelde dat binnen die ring 10 miljoen mensen wonen. (Ringweg is 110km) Na een uurtje rijden zijn we aangekomen bij ons hotel. Hotel 'Maxima' klinkt heel vertrouwd. Zeker de dag na koningsdag. ;)

Het was vandaag 23 graden in Moskou. Onze chaffeur vertelde dat het gisteren maar 10 graden was. het kan dus nog alle kanten op hier met het weer. Gelukkig maar, anders hadden we alle warme kleding voor niets mee genomen.

(18.30uur) Even het thuisfront op de hoogte stellen van onze veilige aankomst. Lang leve de free wifi. Waar zouden we vandaag de dag toch zijn zonder. Daarna gaan we naar de metro om wat dichter naar het centrum te gaan om wat te eten.
voor een 1 rit betaal je 50 roebel (= ong. 90 cent.) Met 1 rit kan je zolang in de metro blijven als je wilt, zo vaak overstappen als je wilt. Zodra je boven de grond komt, is 1 rit afgelopen.
Een kaartje kopen lukte ons nog aardig met een klein beetje hulp van wat russen die ons zagen stuntelen. Maar nu... welke kant is het centrum op. We zijn ook gewoon meteen naar het metro station gegaan, zonder ons er ook maar eerst in te verdiepen... de mensen hier kijken zeer onvriendelijk en zodra je aan ze vraagt of ze engels spreken schudden ze bij voorbaat al nee. Dan maar kort en simpel vragen naar het centrum en iemand wijst ons welke metro we moeten pakken.
We kiezen zelf maar een halte uit en kijken wel of daar wat is. Vast wel. Eenmaal uitgestapt, geen idee waar de uitgang is. We lopen uiteraard eerst de verkeerde kant op. Dan merken we al gauw dat we de andere kant op moeten en komen bij een enorme roltrap terecht. Heek steil en heel hoog. Even slikken en hup er op. Eenmaal buiten vinden we snel een restaurantje en gaan daar maar wat eten.
gelukkig was het lopend buffet en konden we aanwijzen wat we wilden, want het engels is hier niet hun beste kant.
Gauw weer terug met de metro, want het is al donker. Voor de gemoedsrust van onze ouders zeggen we maar niet dat we door donkere straatjes moesten en dat enge russen ons aanspraken... oeps... ;) sorry mam, we zullen het niet meer doen!

Nu veilig in ons bed, ons even wat beter verdiepen in het metrostelsel hier. Zodat we morgen niet weer voor 1 groot raadsel staan!!

29-04-2015
Na het ontbijt zijn we met de metro naar het rode plein gegaan. Dit keer een stuk beter voorbereid en wisten we precies waar we heen moesten.
Al lopend naar het rode plein kijken we onze ogen al uit naar de inmense gebouwen en de mensen om ons heen. En dan ineens daar, door het poortje komen de suikertaartjes te voorschijn. De torens van de st. Basil kerk zijn toch net suikertaartjes die je ook bij de banketbakker ziet. Als je dan zo'n gebouw ziet, wat je alleen nog maar kent van tv en plaatjes, denk je toch even van WOW! :)
Op het rode plein is 1 mei een grote parade. Daarvoor staan er nu al tribunes en grote podia. Ze zijn erg druk bezig met het opbouwen er van. Wat puppies van het leger moeten de tribunes testen en macheren daar hard stampend over heen. Niemand er door gezakt? Op naar de volgende TriBune.
Terug naar de suikertaartjes, na 180 foto's uit verschillende hoeken gaan we de kerk in. Een heleboel tierelantijntjes en bloem schilderingen op de muur en plafond. Een deel van de kerk is afgsloten ivm restauratie. Buiten is het 23 graden, maar binnen in de kerk is het op zn minst 5 tot 10 graden kouder. Eenmaal buiten zijn we dan ook zo weer opgewarmd.
verder lopen we wat om het kremlin heen. Bij het graf van de onbekende soldaat is toevallig net wisseling van de wacht. Best geinig om te zien. Heel strak wisselen de soldaten elkaar af en lopen ze weer terug naar hun thuisbasis.
Uiteindelijk de ingang van het kremlin gevonden. Binnen de muren is alsnog een groot deel afgesloten voor publiek. Een aantal goude suikertaartjes kerken mogen we wel in. Inmiddels is het weer ook osmgeslagen en begint het te regenen en te onweren. Als we de kerk weer uitkomen is het gelukkig alweer droog en komt de zon ook weer door.
En net toen we op het punt stonden om het kremlin te verlaten... nee helaas, het zou te mooi om waar te zijn als we nu neer konden zetten dat daar Poetin aan kwam rijden... ;)
We lopen ons rondje om het kremlin af en lopen terug naar de metro.

30-04-2015
Zo blij als een kind toen we vanmorgen merkten dat het een stuk kouder was als de afgelopen dagen. Toch niet voor niets de warme kleding inclusief winterjas meegesleepd.
Vandaag gaan we maar de dierentuin! Moscow zoo. Even uitzoeken welke metro we moeten hebben en dan gaan we naar buiten. Hup linksomkeert... nog warmer aankleden, want het is echt koud!!
Dierentuin was makkelijk gevonden. veel dieren zaten in een klein hokje vonden wij. En okk veel dieren waren maar alleen. Zo liep er bijv. maar 1 giraf! Vinden wij zielig!
Aan een groot deel van het park werd geklust en zo konden wij dus niet overal heen.
rond een uurtje of 3 / half 4 gaan we weer op huis aan. Een uurtje later zijn we weer in ons hotel. Eerst even chillen en dan wat spelletjes spelen. Mens-erger-je-niet, yes gewonnen!! 4-op-een-rij was meer Michelle haar ding ;) we zijn van alle gemaken voorzien en hoeven ons niet te vervelen deze reis. Zo hebben we ook nog kaarten, kleurboek, japanse puzzels en genoeg leesvoer mee.

1-05-2015
Vandaag gaan we voor de souffeniers. We hadden bij het rode plein al een heel leuk winkeltje gespot. Eerst gaan we nog met de metro naar een markt. Daar werd alleen vers fruit, groente, vlees enz. verkocht. Wij kopen wat bananen en appels en gaan dan met de metro naar het rode plein. Daar is alles afgezet ivm de parade van vandaag. Helaas zien wij niks op de straten en moet het of nog komen of is het al geweest. We lopen wat door de straten heen, maar merken niks van een optocht of iets dergelijks. Dan maar op naar ons soufenier winkeltje. Daar slaan we flink in voor familie en vrienden. :) wat dat is, is natuurlijk nog een verrassing!!
Het heeft de hele dag geregend en we zijn zo gaar als boter. Terug naar het hotel waar we wat opruimen en kletsen.
Morgen om 11 uur worden we opgehaald om naar de trein te gaan. De trein zal rond 13 uur vertrekken richting Perm waar we de volgende dag rond 4 uur aankomen.
We hebbe genoeg eten en drinken ingeslagen om de treinreis door te komen. Heel spannend, we hebben er zin in! De trans siberie express, daarvoor zijn we gekomen!!

Liefs, Esther
en uiteraard ook van Michelle :)
♡♡♡

• 01 Mei 2015 - 21:56

Bianca:

Jeetjes meiden, wat een avonturen al beleefd. En dat al in de eerste paar dagen!!!! Veel plezier en goede reis! Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslagen :) x bianca

• 01 Mei 2015 - 21:59

Yolanda:

Dat was leuk dat eerste reisverslag.
    leuk dat jullie in die paar dagen al zoveel meemaken
    groetjes

ps en die donkere straatjes heb ik gelezen hoor haha