Mongolië ,, daar ben je dan! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu Mongolië ,, daar ben je dan! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu

Mongolië ,, daar ben je dan!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Esther

13 Mei 2015 | Mongolië, Ulaanbaatar

Rusland laten we achter ons , het is tijd voor het 2e land van onze reis: Mongolië! Veel flauwe grapjes over gemaakt (iets over aanpappen met de lokale mannen daar, zwanger raken en dan thuis komen met een halve mongool in onze buik groeiend ;) ) maar we zijn onwijs benieuwd naar wat voor leuke en mooie dingen dit land ons gaat brengen!

10 mei staken we de grens over met ons treintje en dat ging niet ongemerkt ! Daar kwam de grenscontrole. Eerst de Russen nog, of we echt wel hun land verlieten en daarna de Mongolen. Wat waren ze streng! Je mocht niet op de bovenste bedden blijven zitten maar keurig op het bankje beneden, paspoort gereed houden, 2 formulieren invullen met onder andere onze gegevens, waar we naartoe gaan en wat de bedoeling is van ons bezoekje. in totaal hebben we 5x ons paspoort moeten laten zien, moesten we staan om te laten controleren of we echt wel zo groot waren als in ons paspoort stond, werden we aangekeken of we totaal niet op de foto leken die in ons paspoort staat, of dat hele paspoort überhaupt wel echt was en dat allemaal zonder enige glimlach. Ook moesten we ons hokje uit en de tassen naar beneden halen zodat ze ons hokje konden bekijken en liep er nog zo'n hondje langs die je liever niet in je kuit laat bijten ;)

En dat duurde allemaal zo'n uur of 6. Dan overdrijf ik dus geen woord.

Maargoed , welkom in Mongolië ! Ulan baatar was het station waar we stopten en werden opgehaald om naar een ger tenten kamp te gaan. Een ger tent is zo'n typisch Mongoolse tent waar de nomaden in leven, de rest van de bevolking woont over het algemeen wel in normale huisjes. Daar slapen we 2 nachten. En wat een stilte. Je hoort koeien, paarden, af en toe een vogel.. en dat is het. Geen getoeter , geen geschreeuw , echt pure rust. En ja, ook wij kunnen heel goed onze mond dicht houden en van deze rust en stilte genieten ;)

we wandelen naar de ene kant, maken foto's van de paarden (vooral Esther heeft haar sd kaartje vol gemaakt met paarden en dan de fantastische achtergronden erbij) want dat moet ik ook zeggen; Het uitzicht is bijna niet vast te leggen. het is echt te mooi. De eerste dag doen we dus lekker rustig aan , wel gaan we s middags naar een nomaden familie. Daar wordt onze 'nachtmerrie' , waar we al voor gewaarschuwd waren, werkelijkheid. We krijgen thee. Maar niet zomaar thee. Melk (waarschijnlijk van de Yak) met een paar theeblaadjes erin. echt , we hebben ons best gedaan maar verder dan tegen onze lippen aan ging het er echt niet in. Nog een zelfgemaakt vet deegkoekje erbij en onze maag is hartstikke blij.
Na dit bezoek vonden we het wel mooi voor vandaag en gaan de tent in. Laat die nou gewoon ijs en ijskoud zijn. Met winterjas en dikke truien , thermoleggings aan trotseren we de kou en worden pas weer warm als de kachel wordt aangemaakt.

De volgende dag naar het enorme beeld van Chinggis Khaan, 40 meter hoog en van roestvrij staal gemaakt. Het beeld van de voormalig keizer op zn paard is een enorm bekende attractie in Mongolië en moest dus bezocht worden. We zijn er even stil van. In Nederland zal er nooit zo'n beeld van Willem Alexander worden gemaakt op zn koe ;)

En dan zit Mongolië er alweer bijna op, vandaag zijn we naar de hoofdstad weer gebracht en kunnen weer even in een comfortabel hotelbed slapen. In de hoofdstad blijkt de criminaliteit best een ding te zijn dus slaan we die gewoon even over. we hebben de ervaring van het platteland van Mongolië en vinden het goed zo.

op naar China!

Xxx Michelle

• 13 Mei 2015 - 17:35

Yolanda:

Wat een mooi verhaal weer groetjes

• 13 Mei 2015 - 18:19

Sandra:

Wow..meiden jullie maken wat mee...respect hoor...als ik het zo lees dan had ik allang de eerste beste vlucht naar huis genomen hahaha
    Geniet van alles en doe voorzichtig!
    Het zal niet zo druk zijn in China want al die Chinezen zitten hier ;)
    Have fun
    Liefs Sandra

• 14 Mei 2015 - 10:06

Marianne:

Hoi Michelle en Esther jullie maken veel mee . Het lijkt me een hele belevenis. Nog veel reis plezier. Groetjes Marianne