Pingyao en Xian - Reisverslag uit Pingyao, China van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu Pingyao en Xian - Reisverslag uit Pingyao, China van Michelle en Esther - WaarBenJij.nu

Pingyao en Xian

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Esther

28 Mei 2015 | China, Pingyao

zaterdag 23 mei vertrokken we uit Peking op weg naar Pingyao. Maar eerst moesten we nog vervoer zien te krijgen naar het station. We moeten naar Peking west trein station. Wij langs de kant van de weg op zoek naar een taxi. De ene na de andere taxi chauffeur begreep niks van ons. Na een tijdje hadden we het briljante idee om het te laten vertalen in het cafetje op de hoek waarvan we wisten dat ze engels konden. Weer terug langs de weg met een briefje waar peking west trein station in het Chinees op stond. Een man die ons al een paar keer probeerde te begrijpen las ons briefje en begreep ons nu dus wel! Hij wijst naar de overkant van de weg waar een auto geparkeerd staat en probeerd ons duidelijk te maken dat hij ons wel daarmee weg kan brengen. Nou heel fijn! Er word iemand op gebeld, waarschijnlijk de eigenaar van de auto, die komt even later op zijn brommertje aan. Start de auto laad onze spullen in en op goed vertrouwen stappen wij ook in. En ja hoor, zonder enig probleem keurig netjes afgezet op het juiste station. Net op tijd, over 10 minuten gaat onze trein en we moeten nog door de controles heen en het juiste perron vinden. Maar ook dat is helemaal goed gekomen en zitten we in de fast train naar Pingyao. :)

In de trein staat de airco vol te loeien. En wij in ons korte broekje en hempje, want buiten is het tenslotte ruim 30 graden, bibberen inmiddels van onze stoel af van de kou. Brr.. gelukkig weten we nog een trui en een handdoek voor over onze benen uit de tas te vissen.

Rond 8u savonds komen we aan in Pingyao. Er staat weer een hele kudde taxis op ons te wachten. In de lonely planet hadden we al een leuk hotelletje zien staan, breng ons daar maar heen. En wat een verschil met Peking. Hier in Pingyao wonen als nog ruim 450.000 mensen, maar vergeleken met Peking is dit 'de zilk' van China. Als we aankomen bij ons uitgekozen hotelletje, bleek dat helemaal geen slechte keus te zijn! Wat ziet het er ontzettend leuk uit. Typisch Chinees uiterlijk. Leuk aangekleed. We voelen ons even helemaal in de zevende hemel! De eerste nacht slapen we in een dorm voor 6 personen, maar er ligt alleen nog een spanjaard en wij dan. Daarna krijgen we een 2 persoons kamer. Ook ontzettend kneuterig en schattig! Wij zijn blij! :)

Pingyao is een oud stadje en wij zitten binnen de oude stadsmuren, daar staat het ook om bekend. We genieten echt nog van de rust. Wat een wereld van verschil in vergelijking met Peking. We doen een stukje over de muur en dwalen door de straatjes. Gaan hier een daar een tempeltje in en zoeken vooral veel de schaduw op, want wat is het heet zeg!! 'S avonds staan er allemaal rode lantaarntjes te branden in de stad. Ziet er onwijs leuk uit. Wat is dit genieten zeg!

Dinsdag 26 mei gaan we alweer verder naar Xian. En na een iet wat onrustig taxi ritje richting het station van Pingyao komen we gelukkig heel huids aan. Na 4 uurtjes met de fast train komen we aan in Xian en voor we het weten zitten we ook al in een taxi op weg naar een hostel naar keuze uit de lonely planet. We komen in een 8 persoons kamer. We delen de kamer met 4 jongens. 1 nederlandse jongen hadden we al eerder ontmoet in de trein van Irkutsk naar Ulaanbaator en ook in de trein van Ulaanbaator richting China. Grappig dat we elkaar nu weer tegen komen. Verder liggen er nog 2 chinezen en 1 uit Israel.

We doen een klein rondje in de omgeving en bekijken de bell tower van Xian. Toevallig geven ze net een demonstratie van hoe de bellen geluid worden. 'S avonds dwalen we door de muslim quartier en eten daar wat.

De volgende dag (27 mei) gaan we naar het terracotta leger. Wat indrukwekkend. Het zijn eigenlijk 3 grote loodsen waar die 'legers' in staan. Hal 1 is het grootst. We kijken onze ogen uit. Gelukkig is het er ook niet zo mega druk en hebben we genoeg ruimte om het te bekijken en foto's te maken.

Als we 's avonds willen gaan eten duiken we gewoon ergens een restaurantje in. We worden onthaalt alsof we Maxima zelf zijn en worden door 5 man personeel naar onze tafel gebracht. En dan denk je misschien dat we nu 1 of andere luxe tent binnen zijn gestapt. Maar de snackbar is er niks bij hoor.

Engels kunnen ze hier nauwelijks en ze hebben al helemaal geen engelse menu kaart. Dat word nog spannend dus wat we voor ons neus krijgen. Het blijkt kip te zijn gebakken in bier en een kilo pepers er op. Op zich smaakt het best prima, maar iets minder pepers had ook gemogen ;) Nu maar hopen dat onze buikjes het uithouden.

Op 28 mei plannen we de rest van onze reis. In het hotel kunnen ze vliegtickets en treintickets regelen. En na heel wat gepuzzel is het gelukt en is qua vervoer alles geregeld tot we weer in Amsterdam zijn. Na al het puzzelen doen we nog even rondje omgeving. Het is niet zulk lekker weer en duiken van de ene winkel naar de andere. We zijn tenslotte vrouwen en houden van shoppen! :)

Morgen 29 mei vliegen we 's avonds naar het zuiden, Guillin. Enorm benieuwd naar de omgeving daar!!

Liefs,

Esther

• 28 Mei 2015 - 18:27

Marianne :

Weer mooi verslag met een hoop belevenissen .De foto's zie graag als jullie weer veilig thuis zijn.

• 28 Mei 2015 - 19:10

Yolanda:

He dames
    wat een belevenis elke x weer
    en wat schrijven jullie toch leuk.